Erilaisten harjoitusvälineiden käyttö

  

Harjoittelua voidaan toteuttaa monilla erilaisilla välineillä ja erilaisia välineitä kannattaa hyödyntää omassa harjoittelussa. Eri välineet sopivat paremmin eri harjoituksiin ja tilanteisiin kuin toiset, aina ei tarvitse käyttää samaa välinettä. Takakyykky voidaan suoran tangon sijaan tehdä safety squat barilla, jos olkapään alueella on vamma tai liikkuvuus olkapäässä ei muuten riitä hyvään asentoon suoralla tangolla. Ei ole välinettä, jota on pakko käyttää, ellei se ole osa lajia mitä varten harjoittelet. Esimerkiksi voima- ja painonnostoa varten harjoitellessa on pakko käyttää suoraa tankoa, koska se on lajissa käytettävä väline. Suoraan tankoa ei ole välttämättä pakko käyttää, jos harjoittelua tehdään lajia varten, jossa suora tanko ei ole kisaväline.

 

Jos voimaharjoittelua tehdään jääkiekkoa varten ja maastavetoa käytetään osana harjoittelua, voidaan se hyvin tehdä erilaisella tangolla. Liikettä ei ole pakko tehdä samalla tapaa kuin voimannostossa, vaan apuna voidaan käyttää trap baria, jolla liike on useasti helpompi tehdä, koska kuorma ei ole vartalon edessä, vaan sivuilla. Lisäksi nivelkulmia saadaan muutettua enemmän parempaa siirtovaikutusta haettaessa.

 

 

Harjoitusväline tulisi valitan niin, että se sopii omaan harjoitteluun ja tilanteeseen. Tanko, käsipainot, kahvakuulat, laitteet, ketjut, vetokumit, kuntopallot, köydet ja kaikki muut välineet, joita voidaan käyttää harjoitteluun, voidaan hyödyntää eri tavoin ja eri vaiheissa. Välineen käyttö riippuu tilanteesta ja tavoitteesta. Kuntoutuksessa voidaan käyttää samaa välinettä kuin maksimivoimaharjoittelussa, mutta käyttö tapa ja kuorma on erilainen. Pelkkä väline ei määritä harjoitusärsykettä, vaan tapa jolla sitä käytetään.

Eri välineet sopivat harjoittelun eri vaiheisiin. Maljakyykky on hyvä liike aloittelijalle, jonka avulla opitaan kyykyn liikemallia, mutta kokeneella harjoittelijalla tätä ei liikettä ei voida välttämättä kuormittaa tarpeeksi, kokeneelle harjoittelijalle etukyykky voi olla parempi variaatio. Harjoitusvälineen ja liikkeen valinnan tulisi olla sopiva harjoittelijan osaamisen ja tavoitteen mukaan. Väline ei välttämättä ole huono, mutta käyttötapa, aika ja paikka voi olla huono.

 

Miten valita oikea väline?

Väline tulee valita omien tarpeiden mukaan, jotta se sopii harjoitteluun, jota sillä tehdään. Tässä tulee huomioida seuraavat asiat. 

-          Voidaanko liike tehdä turvallisesti

-          Voidaanko liikettä kuormittaa riittävästi

-          Saavutetaanko sopiva/riittävä liikenopeus

-          Saadaanko sopivat/riittävät liikeradat aikaan

-          Saadaanko aikaan haluttu harjoitusärsyke

 

Jos väline ei täytä kriteerejä, voidaan se vaihtaa toiseen. Lajissa kuten kehonrakennuksessa, jossa ei ole välinettä, jota on pakko käyttää, voidaan haluttu harjoitusärsyke saavuttaa laajalla määrällä eri välineitä. Rajoitetummin välineitä voidaan käyttää painonnostossa, jossa suoralla tangolla tehtävät liikkeet ovat itse lajisuoritus.

Harjoitusvälinettä vaihtamalla saadaan muutettua harjoitusärsykettä. Kyykky on erilainen suoralla tangolla kuin safety squat barilla, samoin penkkipunnerrus on erilainen käsipainoilla kuin suoralla tangolla. Liike voidaan pitää samana, mutta välinettä vaihtamalla saadaan ärsykettä muutettua.

 

 

Harjoitusvälineiden lisäys

Jo valmiita harjoitusvälineitä voidaan muokata sopimaan omaan käyttötarkoitukseen paremmiksi. Tankoihin voidaan lisätä ketjuja, vetokumeja tai painonvapauttajia muokkaamaan liikkeen voimakäyrää. Otepaksuuksia voidaan muokata lisäämällä fat gripzit tankoon, käsipainoon tai kahvaan.

Näillä muokkauksilla saadaan muokattua liikkeestä saatavaa ärsykettä. Kaikkea ei tule käyttää kerralla ja kaikki lisäykset/muutokset eivät sovi kaikkeen. Näiden käyttöä tulee harkita, miksi, miten ja kenelle näitä käytetään. Esimerkiksi painonvapauttajia ei kannata alkaa käyttämään, ennen kuin on useampi vuosi kehittävää harjoittelua takana.

Jos omalta salilta löytyy erikoistankoja, fat gripzeja tai muita harjoitusvälineitä, joita et ole kokeillut, kannattaa niitä alkaa hyödyntämään omassa harjoittelussa.